Podsumowanie VI edycji Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego
VI edycja Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego zgromadziła ekspertów, badaczy i przedstawicieli przemysłu morskiego. W tym roku skupiliśmy się na trzech kluczowych obszarach: wykorzystaniu sztucznej inteligencji, nowoczesnych rozwiązaniach energetycznych, które stanowią fundament dla przyszłości tego dynamicznego sektora oraz rosnącym znaczeniu cyfrowych bliźniaków. Uczestnicy mieli okazję wymienić poglądy, omówić najnowsze technologie oraz przedyskutować wyzwania i możliwości związane z cyfrową transformacją przemysłu morskiego.Wydarzenie zostało rozpoczęte od wystąpienia Przemysława Sztandera, prezesa zarządu, Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i dr Dariusz Gołębiewski – Prezes Zarządu, PZU LAB S.A., którzy powitali jego uczestników, reprezentujących firmy, instytucje naukowe oraz start-upy.
Jest to konferencja, na której dyskutujemy na temat bezpieczeństwa w przemyśle morskim, o najnowszych rozwiązaniach, czyli o sztucznej inteligencji i zastosowaniu w przemyśle morskim. Nie powielamy tematów, które są poruszone na innych konferencjach, typu farmy wiatrowe czy porty instalacyjne, tylko idziemy w kierunku wykorzystania nowoczesnych technologii w przemyśle morskim. Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego stanowi platformę do zapoznania się z nowymi technologiami w przemyśle morskim i porozmawiania o tym, co się dzieje – podkreślił Przemysław Sztandera, prezes zarządu Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Pierwszy blok tematyczny konferencji skupił się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji w gospodarce morskiej. Prelegenci podkreślali znaczenie nowoczesnych technologii w poprawie efektywności operacyjnej, bezpieczeństwa oraz zarządzania ryzykiem. Studium przypadku akceleratora NATO DIANA (Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic) zaprezentowane przez dr hab. inż. prof. PG Łukasza Kulasa z Politechniki Gdańskiej | Revobeam ukazało potencjał technologii dual-use do zabezpieczania infrastruktury krytycznej branży morskiej. Sylwester Szewczyk z ABB Marine wzbudził zainteresowanie prezentując zastosowanie sztucznej inteligencji w morskich systemach autonomicznych.
Debata "Wyzwania cyfrowej przyszłości w przemyśle morskim: Czy AI, AR i digital twin to remedium na budowanie odporności łańcuchów dostaw" moderowana była przez redaktora Artura Kiełbasińskiego. W panelu eksperckim udział wzięli dr hab. inż. prof. PG Łukasz Kulas z Politechniki Gdańskiej | Revobeam, Sylwester Szewczyk z ABB Marine, dr Tomasz Braun z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz mec. Mateusz Romowicz, radca prawny z Legal Marine.
Eksperci zgłębili kluczowe kwestie dotyczące wyzwań, jakie stoją przed przemysłem morskim w erze cyfrowej transformacji. Dyskutowano o roli sztucznej inteligencji, rzeczywistości rozszerzonej (AR) oraz cyfrowych bliźniaków w poprawie odporności łańcuchów dostaw, efektywności operacyjnej oraz bezpieczeństwa.
Drugim głównym tematem konferencji były nowoczesne rozwiązania energetyczne dla gospodarki morskiej. Prelegenci podkreślali rolę innowacyjnych technologii w optymalizacji procesów energetycznych oraz podnoszeniu bezpieczeństwa na morskich farmach wiatrowych. Paweł Gajewski z MEWO S.A. przedstawił potencjał wykorzystania sztucznej inteligencji w badaniach infrastruktury energetycznej na Morzu Bałtyckim. Dr inż. Patryk Chaja z Instytutu Maszyn Przepływowych KEZO Centrum Badawcze PAN omówił nowe technologie służące optymalizacji energetycznej, a Tomasz Lisiecki, Prezes Centrum Nowych Kompetencji, zaprezentował innowacyjne podejście do wykorzystania symulacji cyfrowej w poprawie bezpieczeństwa na morskich farmach wiatrowych.
Trzeci blok konferencji skupił się na tematyce cyfrowych bliźniaków, technologii opartej na symulacjach, modelach matematycznych oraz Internetowi Rzeczy. Michał Racław, Business Development Manager w firmie Scan3D, przedstawił studium przypadku dotyczącego wykorzystania cyfrowego bliźniaka w portach morskich. Prezentacja ta ukazała potencjał tej technologii w optymalizacji procesów portowych, monitorowaniu infrastruktury oraz zarządzaniu ryzykiem.
Następnie Tomasz Owczarek i Piotr Bińkowski z EUVIC Solutions S.A. zaprezentowali iTwin, cyfrowego bliźniaka z perspektywy bezpieczeństwa. Przedstawili różnorodne zastosowania tej technologii, począwszy od monitorowania stanu infrastruktury portowej po identyfikację zagrożeń bezpieczeństwa i szybką reakcję na nie.
Eksperci zwracali uwagę na rosnące znaczenie cyfrowych bliźniaków w branży morskiej oraz potencjał tych technologii do poprawy efektywności operacyjnej, bezpieczeństwa oraz zarządzania infrastrukturą. Przedyskutowano również wyzwania związane z implementacją cyfrowych bliźniaków oraz możliwości ich integracji z istniejącymi systemami.
VI edycja Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego była nie tylko okazją do dyskusji na temat najnowszych osiągnięć technologicznych, ale również inspirującym środowiskiem do wymiany doświadczeń i nawiązywania współpracy. Wydarzenie to potwierdziło, że innowacje są kluczowym elementem przyszłości przemysłu morskiego, a sztuczna inteligencja oraz nowoczesne rozwiązania energetyczne są już teraz na horyzoncie, gotowe do transformacji tego dynamicznego sektora.