Wstecz

Aktualności

Data publikacji: 30.03.2020

Centrum robotów. Innowacyjne wparcie dla przemysłu 4.0

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna powołała w 2019 roku Centrum Programowania Robotów Przemysłowych na Wyspie Ostrów. O tym do kogo skierowana jest ta oferta i dlaczego warto inwestować w nowoczesną edukację rozmawiamy z Damianem Orłem, ekspertem edukacji branżowej, który PSSE w Dziale Inwestycji Strefowych jest odpowiedzialny za łączenie nauki i biznesu.


Komu i czemu ma służyć to nowe miejsce na mapie miejsc rozwijających kompetencje związane z nowymi technologiami?


- Centrum powstało jako wsparcie szeroko rozumianej edukacji technologicznej dedykowanej gospodarce i całemu przemysłowi morskiemu. Aktualnie Strefa, będąc częścią Polskiej Strefy Inwestycji, zwraca szczególną uwagę na rozwój technologiczny firm oraz wdrażanie procesów automatyzacji i robotyzacji biznesu. Dlatego uznaliśmy, że warto stworzyć miejsce, w którym będzie odbywać się regularny cykl szkoleń, cyklicznych seminariów, warsztatów oraz wizyt studyjnych dla młodzieży z różnych stron naszego województwa.


Czyli młodzież może zobaczyć w Centrum, jak pracują roboty przemysłowe i zainspirować się możliwością pracy z nimi w przyszłości?


- Tak, dokładnie! Tu walczymy o nowe kadry dla rozwoju potencjału przemysłu 4.0. Pokazujemy jego atrakcyjność i wskazujemy nowe możliwości, jakie niesie rozwój kompetencji zawodowych w tym obszarze polskiej gospodarki. Wierzymy, że w przyszłości dla młodzieży, która do nas przyjeżdża, praca przy obsłudze robotów, to będzie ścieżka realizacji zawodowych ambicji i nowych perspektyw na świetną pracę.


Pokazujecie młodym, gdzie warto szukać świetnych możliwości rozwoju, nawet jeśli ich nadrzędnym celem nie będzie ukończenie studiów wyższych?


- Co wybrać: szkołę średnią, branżową czy technikum? To odwieczne pytanie zadają sobie co roku rodzice i młodzież przed zakończeniem szkoły podstawowej. My chcemy, aby młodzież w Centrum zobaczyła, że jest na Pomorzu branża, która daje szansę, że wyższe zarobki są w ich zasięgu, bo przemysł potrzebuje ludzi do obsługi robotów, nie tylko programistów z wyższym wykształceniem. Wszyscy możemy skorzystać w przyszłości z takiego ukierunkowania ambicji młodzieży.


Czy kształcenie techniczne ma szansę na odrodzenie dzięki państwa inicjatywie?


- Od samego początku przyświeca nam idea stworzenia miejsca stanowiącego edukacyjne i innowacyjne wparcie dla przemysłu 4.0, skierowanego do uczniów, którzy będą zdobywać praktyczne umiejętności obsługi robotów przemysłowych i innych nowoczesnych technologii. Widzimy także duże zapotrzebowanie ze strony różnych grup odbiorców, niemniej uczniowie ze szkół technicznych są dla nas najważniejsi. Uczeń, który do nas przyjdzie zdobędzie umiejętności bardzo cenione na dzisiejszym rynku pracy, który poszukuje specjalistów w rzadkich specjalnościach.

Czy szkoły nie mogą same zapewnić takiej formuły kształcenia swoim uczniom już na poziomie szkoły średniej, kiedy mamy już kształcenie branżowe? W czym Centrum jest pomocne?

- Chcemy, aby Centrum było wzbogaceniem oferty kształcenia realizowanej w szkołach, których na przykład nie stać na zbudowanie profesjonalnej pracowni wyposażonej w roboty przemysłowe. Wspólnie z takimi szkołami chcemy wyposażyć uczniów w umiejętności i kwalifikacje, które będą przydatne na rynku pracy. Warto podkreślić, że nasza placówka ma również służyć nauczycielom praktycznej nauki zawodu. To oni powinni znać i wiedzieć, jak wygląda współczesna technologia. Obecne prawo oświatowe nakłada na takich nauczycieli obowiązek dokształcania, dlatego oferta Centrum jest skierowana również do nich. Tego typu kwalifikacje gwarantują zainteresowanie firm i zakładów pracy oraz zapewniają dobre zarobki już na starcie kariery zawodowej.

 

A jak przedsiębiorcy mogą włączyć w program i sam proces rozwoju Centrum?

- Centrum Programowania Robotów Przemysłowych, to także miejsce w którym przedsiębiorcy będą mogli przekwalifikować swoich pracowników, a także wykształcić sobie pracownika pod swoje potrzeby. Podejmujemy również współpracę z uczelniami wyższymi, które chciałyby w Centrum prowadzić zajęcia praktyczne dla studentów kierunków inżynieryjnych. Podsumowując Centrum jest otwarte dla każdego. Z każdym jesteśmy w stanie wypracować ofertę skrojoną pod wskazane potrzeby.


Czy powstanie Centrum było odpowiedzią na głosy środowiska, czy ruchem wyprzedzającym, przyszłościowym ze strony PSSE?


- Powstanie CPRP było zdecydowanie ruchem wyprzedzającym i wybiegającym w przyszłość. Rozwój przemysłu 4.0 stawia wysokie wymagania wobec rynku pracy, a co za tym idzie wszystkich instytucji i organizacji zaangażowanych w edukację przyszłych bądź obecnych pracowników. Nasze Centrum, poprzez stworzenie nowoczesnej oferty, wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, wspierając rynek pracy. Z jednej strony tworzymy możliwość zdobycia umiejętności nowym pracownikom, z drugiej  pomagamy  przebranżowić się pracownikom już funkcjonującym w przemyśle. Naszym celem jest bycie o krok przed zmianami, które wchodzą do firm. Chcemy przygotować firmy i pracowników na nowe rozwiązania technologiczne.

 

Do jakich szkół lub do jakiej grupy skierowana jest oferta szkoleniowa CPRP?

- Głównie naszą ofertę kierujemy do uczniów szkół średnich, zwłaszcza technicznych, np. techników i szkół branżowych. Obecnie jedną z naszych szkół partnerskich są Szkoły Techniczne i Okrętowe Conradinum, z którą podjęliśmy ścisłą współpracę w zakresie kształcenia uczniów pod potrzeby pracodawców.


Zgłaszają się do was szkoły z Gdańska i z innych miast z całego Pomorza. Kto jeszcze może zobaczyć "roboty przemysłowe w akcji?"


- W tym roku szkolnym już rozpoczęliśmy pilotażowy kurs dla uczniów III klasy ze specjalnością technik mechatronik Conradinum właśnie z Gdańska. Uczniowie podczas zajęć uczą się programowania i obsługi robotów przemysłowych. Kurs został opracowany we współpracy z pracodawcami, tak by uczniowie po jego ukończeniu mogli swobodnie poruszać się w nowoczesnym środowisku pracy. W przyszłym roku szkolnym chcielibyśmy realizować kolejne kursy dla innych szkół ponadpodstawowych z województwa pomorskiego ale i z kujawsko-pomorskiego. Popularyzujemy również inne nowoczesne techniki i technologie. Uczniowie szkół średnich i ostatnich klas szkół podstawowych mogą  uczestniczyć w zajęciach pokazowych, w czasie których prezentujemy im wybrane elementy programowania i robotyki przemysłowej, a uczniowie wcielają się w rolę operatora robotów, symulując różne życiowe sytuacje np. wykonując rysunek, czy  przenosząc opakowania jak na taśmie produkcyjnej.

W jaki sposób jest wyposażone obecnie Centrum i jakie urządzenia znalazły się w jego siedzibie, jaką jest symboliczny budynek byłej dyrekcji Stoczni Gdańskiej na wyspie Ostrów? W jakich specjalnościach mogą się doskonalić uczniowie?


- W tej chwili dysponujemy dwoma robotami, które udostępnił nam IMP PAN. Pierwszy to robot do laserowej obróbki tworzyw sztucznych i metali - Fanuc M-20iA. Jest to robot, który w przemyśle służy do cięcia, znakowania, spawania materiałów z tworzyw sztucznych termoformowalnych, ze stali nierdzewnej i węglowej, metali kolorowych i ma największe zastosowanie w branży automotive. Drugie urządzenie to robot ABB IRB120 wraz z wielomodułowym laserem światłowodowym redEnergy G3. Obydwie maszyny to profesjonalne roboty przemysłowe, takie z którymi pracownicy spotykają się w fabrykach. Na tych robotach uczniowie uczą się obsługi i programowania urządzeń, są to umiejętności przydatne w wielu zawodach w branży przemysłowej, a zwłaszcza w zawodzie mechatronika. Mamy również drukarkę 3D - Fortus. Jest to drukarka przemysłowa i na niej chcemy uczyć młodych ludzi zastosowania druku 3D w przemyśle.  Cały czas pracujemy nad rozbudową oferty CPRP w porozumieniu z naszymi partnerami zarówno ze strony przedsiębiorców jak i szkół i instytucji. Nasza oferta jest szyta na miarę i staramy się szybko oraz sprawnie odpowiadać na potrzeby rynku.


Jakie jest w tej chwili generalne zainteresowanie szkół ofertą Centrum?

 

 Szkoły są niezwykle zainteresowane naszymi działaniami. Głównie dlatego, że pokazujemy uczniom profesjonalne roboty, które pracują w fabrykach. Poza tym są to maszyny bardzo drogie i na co dzień zupełnie niedostępne dla szkół.  Od października 2019 do 13 marca br. przyjęliśmy ponad 200 uczniów, którzy uczestniczyli w zajęciach pokazowych. Gościliśmy uczniów ze szkół nie tylko Trójmiasta, ale także z odległych miejscowości województwa pomorskiego i kujawsko-pomorskiego, np. z Nakła nad Notecią, z Bytowa czy Żarnowca. Ale zajęcia pokazowe to tylko część naszej działalności. Ciągle dostajemy pytania o kursy dla coraz to innych grup.

 

Nauczyciele też będą się mogli u Was przeszkolić?


- Pracujemy nad poszerzeniem naszej oferty o kursy dla nauczycieli,  a wkrótce ruszą kursy dla pracowników MŚP w ramach realizacji projektu RPO WP 5.5 Kształcenie Ustawiczne. Projekt Kompetencje Przemysłu Przyszłości zakłada cykl szkoleń m.in. z programowania i obsługi robotów przemysłowych. Szkolenia ruszą zapewne w III kwartale br., ale już teraz serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych do kontaktu z nami. Ponadto pracujemy nad stworzeniem oferty dla prywatnych wyższych szkół trójmiejskich.


A co dalej? Technologie rozwijają się obecnie w niezwykłym tempie, jak państwo planują rozwija CPRP?


- Aktualnie jesteśmy w trakcie przygotowania modelu symulatora spawalniczego w technologii VR i AR, który będzie wsparciem procesu edukacyjnego dla uczniów szkół. Jest to związane z faktem, iż spawania mogą uczyć się tylko osoby dorosłe, ze względu na szkodliwość dla zdrowia. PSSE zaangażowała się w prace koncepcyjne nad takim symulatorem konstruowanym przez polską firmę Delivr. Chcemy w ten sposób stworzyć możliwość nauki spawania uczniom poniżej 18 roku życia z zastosowaniem najnowocześniejszej technologii. W tym momencie chciałbym serdecznie zaprosić do współpracy wszystkich zainteresowanych współtworzeniem Centrum.


Zrobicie to sami?


- To bardzo ważna sprawa dla nas ale chcemy zaprosić do tego procesu także innych ludzi, firmy czy organizacje, z którymi mamy wspólne cele. Obecnie szukamy partnerów, którzy mogą nas wesprzeć sprzętowo, finansowo, dydaktycznie czy też promocyjnie. Wyposażenie takiego Centrum to gigantyczne przedsięwzięcie i współpraca różnych partnerów może doprowadzić do zbudowania referencyjnej placówki, która kształci na potrzeby przemysłu 4.0. Powtórzmy zatem ten apel: Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna szuka Partnerów chętnych wesprzeć proces rozwoju Centrum Programowania Robotów Przemysłowych. Serdecznie zapraszamy. Jesteśmy do państwa dyspozycji w tym i każdym temacie związanym z edukacją branżową.


Czy firmy poszukujące kadr są faktycznym beneficjentem tego Centrum?

- Oczywiście, że tak, ponieważ każda dobra firma, zarówno duża jak i mała,  potrzebuje pracowników mających umiejętność pracy na najnowocześniejszych urządzeniach i korzystających ze szkoleń w najnowszych technologiach, takich jak VR i AR. Osoby, które przejdą u nas szkolenie będą z tego względu bardzo cennymi pracownikami.  Zachęcamy również przedsiębiorców, szczególnie tych zaangażowanych we współpracę ze szkołami i tych które mają swoje klasy patronackie, aby wykupili dla nich kurs w naszym Centrum. Dzięki temu przedsiębiorcy wczesnej przygotują sobie przyszłe kadry. Raz jeszcze serdecznie zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy z naszym Centrum.

Damian Orzeł - Ekspert edukacji branżowej, szkoleń i wszystkiego co związane z rozwojem ludzi i projektów. Damian jest doświadczonym trenerem i organizatorem szkoleń. Pracował m.in. w firmach: Doradca Consultants, Polskim Towarzystwie Ekonomicznym Oddział w Gdańsku oraz firmie szkoleniowo-doradczej "Illuminatus".W Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej sp. z o.o. w Dziale Inwestycji Strefowych jest odpowiedzialny za łączenie nauki i biznesu. Jest także wykładowcą i trenerem w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie. Prowadzi kursy i szkolenia z zakresu m. in. coachingu biznesowego, zarządzania projektami oraz sprzedaży i profesjonalnej obsługi klienta. Posiada również doświadczenie w prowadzeniu i sprzedaży szkoleń z zakresu negocjacji, zarządzania zespołem sprzedaży, a także z zakresu umiejętności miękkich dla sektora B2B.


Czytaj więcej na:

  • Trójmiasto.pl (publikacja 28 marca, 2020 roku)

https://biznes.trojmiasto.pl/Centrum-robotow-Innowacyjne-wparcie-dla-przemyslu-4-0-n143735.html#tri